onsdag 15. desember 2010

Takk..



Jeg vil si noen ord om takknemlighet, og det å si ordet "Takk". Jeg undres over at det for mange blir vanskeligere og vanskeligere å vise takknemlighet. Ordet "takk" byttes med "få mer", "aldri nok" og alle disse andre forlangende ord og uttrykk. Det virker som om den boka mange er mest opptatt av er "Krav til.., rett på" boka. Jeg blir syk av at snørrunger ønsker seg Iphone og Ipads til jul. Det er ikke snørrungene sin feil, men den tankeløse foreldre som glisende og stolt står bak sin vesle forbruker. Hvor er et slikt samfunn på vei? Jeg mener at man navigerer mot et lykkeløst samfunn, der man efterhvert kun blir sett på som en konsument av varer og tjenester. Stadig flere lider av sykdommen gigantomani. Julegavene kan ikke bli dyre nok, store nok, tøffe nok og ihvertfall større enn naboens nok!

Det er sikkert mange som har det bedre enn oss, men jeg er sikker på at minst 4 milliarder mennesker lever under forhold som er så dårlige at ingen nordmann hadde akseptert det. Kontrasten blir stor til oppslaget i Dalane Tidende der en tydelig misfornøyd "bruker" av hjemmehjelpstjenester er sur over at han må legge seg kl kvart på ti. Han får ikke sett andre omgang i kveldsfotballkampen!!! Jeg skal ikke beskrive denne håpløse ytring mer, den taler for seg selv. De fleste mennesker i verden er ikke i nærheten av å kunne nyte luksusen hjemmehjelp. I stillhet kunne vedkommende ha fått seg TV på soverommet, og heller vist takknemlighet for at noen i det hele tatt kom til ham med hjelp og annet.

Det er gode tider for de som forlanger. Mediene får det til å høres ut som om hele eldreomsorgen i landet er dårlig. Det nekter jeg å tro. Ikke bli med kritikkløst i all verdens hylekor. Tider kan fort snu, og de som roper høyest har ikke nødvendigvis riktig.

Lev gode dager, vis takknemlighet og bruk ordet "Takk"...

Takk for oppmerksomheten, AVB.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Adolf Vind Birchelands verden..

Adolf Vind Birchelands verden..
den som kun tar spøg for spøg, og alvor kun alvorlig, har faktisk fattet begge deler lige dårlig..