tirsdag 28. desember 2010

Jeg velger meg et Bjerketre.



Hvis det er sånn at min energi en gang skal ta bolig i noe annet på denne vakre jord velger jeg å bli et Bjerketre på en grønn eng på Jæren. Der skal jeg stå og nyte utsikten til Storhavet, der skal jeg vaie i vinden, måle krefter med nordavinden. Nyte årstidene. Føle meg sommervakker med grønne friske blader. Føle fuglene kile grenene der de sitter å nyter sola som senker seg et sted langt der ute i havet. Jeg vil føle meg temperamentsfull ikledd høstfarver. Drømme om sommer når dagen er kort og sneen ligger tungt på mine greiner. Kjenne den brus og forventning som kribler i alt levende når våren nærmer seg, og pollen skal spredes for å sikre nytt liv.

Jeg vil efterhvert bli et meget gammelt Bjerketre som kan kaste svalende skygge en varm sommerdag. Kanskje vil et forelsket par nyte skyggen, og i vakker fortrolighet utveksle planer og drømmer. Jeg vil bre mine beskyttende grener over dem og ønske dem det aller beste på reisen.

Jeg skal stå og svaie blant steingarder og trauste jærbuer i hundrede år, minst. Somme tider i strålende sol, somme tider i uvær og blest, somme tider i undring over de mange millioner stjerner der glir sakte forbi. Tenk om ...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Adolf Vind Birchelands verden..

Adolf Vind Birchelands verden..
den som kun tar spøg for spøg, og alvor kun alvorlig, har faktisk fattet begge deler lige dårlig..