lørdag 7. november 2009

En sangtekst



av Adolf Vind Bircheland

Alle som har fulgt meg på Facebook har vel fått med seg at Adolf Vind Bircheland har sans for mange ting. Da Øystein Ellingsen utfordret meg til å skrive en tekst som han ville sette melodi til ble fristelsen for stor. Her er forslag til tekst, refrenget syntes jeg satt langt inne... Men det ble til slutt!


Eg sidde å ser ud av vinduet mitt,
tenk så heldige eg e så får
sidda her å la tankane strømma.
Vinden blåse ifrå Kontrari,
å forsvinne inn i landet et sted

Udøve Strandgadå, endel av avenyen,
går turen langs kaien te planken og bådan,
Du treffe folk frå Golan og Bruvik
på vei ner te byen. De smile å nikke.
Eg vil takka Vår Herre fø denna byen

Me må stå sammen å verna
dei livan så leves,
i den lille byen så ligge i ly av fjedle,
med et stort hjerta så banke,
fø deg og fø meg

Turen ronnt Eie e kjende av adle,
Tenk på adle så her he spasert forbi
skomakeren i svingen, någen på syndagstur,
andre forelska, hånd i hånd, ifrå
dansen på Elverhøy, gjønå livet og leken,
til dagene ende på Årstad ei gong.

Me må stå sammen å verna
dei livan så leves,
i den lille byen så ligge i ly av fjedle,
med et stort hjerta så banke,
fø deg og fø meg


ref.

Dagen komme, og ugene går
år blir te liv, med gleder og sår.
Sånn e det fø adle, uansett koss det går
Så kjekt at liv ska leves, å bli te nye Vår

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Adolf Vind Birchelands verden..

Adolf Vind Birchelands verden..
den som kun tar spøg for spøg, og alvor kun alvorlig, har faktisk fattet begge deler lige dårlig..