tirsdag 28. juli 2009

En hyllest til fleskepannekaken.


av Adolf Vind Bircheland

Jeg synes det er på høy tid å bringe den legendariske og meget vel omtalte fleskepannekaken frem i lyset for bejubling og stående ovasjoner.

Jeg havnet i en diskusjon engang i Setesdalen med et kvinnemenneske som til de grader med letthet kan beskrives med 1 ord. Hun var intet mindre enn en xantippe. Hun syntes fleskepannekaker var for mindre begavede mennesker. Jeg så meg nødt til å ta henne i skole...

Fleskepannekaken er matglede for folket og derfor så til de høyder en rett som kunne blitt servert på restauranter i selveste Paris. Pannekaken kan anrettes på tallerken og til bespisningen kan benyttes dertil egnet bestikk. Hvor får man så de beste fleskepannekakene?

De beste fleskepannekakene som er at oppdrive på planeten Tellus fåes kjøpt i en slakterforretning i Tudor Nordås hjemby. For å utløse den sikkert nå så sitrende matlyst kan jeg si følgende krystallklare setning. Løp til Grøsfjelds slakterbutikk i vise- og julebyen Egersund, og kjøp den kulinariske spesialitet som kalles "flesskapannekage" på lokalmålet. Du vil garantert få en ny tidsregning på stedet. Nemlig før og etter tidspunktet for din første pannekake. jeg vil med dette utbringe et hurra og lenge leve til den så omholdte skapning som der selges over disk!!

Den som hilser fra Adolf Vind Bircheland ved bestilling av fleskepannekaker vil få en overraskelse på kjøpet.

2 kommentarer:

  1. Men Grøssfjeld har jo ferie.

    SvarSlett
  2. De er nesten like gode som mors kjøttkaker.

    SvarSlett

Adolf Vind Birchelands verden..

Adolf Vind Birchelands verden..
den som kun tar spøg for spøg, og alvor kun alvorlig, har faktisk fattet begge deler lige dårlig..