fredag 18. september 2009

Stavangerensemblet - Samlekasse

av Adolf Vind Bircheland

Jeg vil på ingen måte fremstå som en bedreviter og retningsviser i folks musikkvalg, men nu overstrømmes jeg af de mest grunnleggende toner i den Rogalandske musikkverden! Dette må bare ropes ut høyt. Vel, nu skal det sies at det ikke er "nye" toner der fyller øret, men dette er mye mer enn musikk! Det er følelser. Det er grunnleggende 80 tall. Det er grøftefyll. Det er fine damer. Det er ikke fullt så fine damer. Det er utedans. Det er Egersundshallen. Det er nattrock på NRK. Det er dialekt. Det er julekvelden, 17 mai og kongebesøk på en gang.

Selvfølgelig er dette en samlekasse! Den er Stavangerensemblets oppsummering av en epoke. Da Stavangerensemblet første gang hadde konsert i Egersund kino tidlig på 80 tallet møtte kun en 8 - 10 personer. Alle så ut til å ha gått feil, ikkje løye det! De trodde det var det gamle Stavangerensemblet som skulle spille. Det er noe ganske annet, vet alle som har fått litt grå hår på kroppen?

Fra det bryter løs med Nattergal er det bare å nyte den styssta stintå, ittepå kan eg ikkje finna fingen! Ikkje løye det! De var jo Drevne damer. Så er det bare å skru på Radio, og Smått kan jo ve liga så godt! Hvis ikkje får du Trega deg igjen, finna deg ein Sjikkelige sjømann eller bare se Ud i det grå.Eg reiste te di i Bergen i min røde mini Morris. Der traff eg Blyge Harry som sa at det var vanskelig å ver Foggel idag!

Kvellen va kalle, så eg måtte ud å lofta vede.På min vei møtte jeg Jean Franskmann, han var kun ei sjel og ei skjorta. Han var litt skjev, og forelsket i Knud. Men slikt kan være farlig. Så Vogt dem for hunden. En ting er sikkert, de kan ta ifra oss møje, men Morningen e vår. Eg avslutte det heila med ein Dans.

Dette er bare et "må" for alle med digital avspillingsmulighet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Adolf Vind Birchelands verden..

Adolf Vind Birchelands verden..
den som kun tar spøg for spøg, og alvor kun alvorlig, har faktisk fattet begge deler lige dårlig..