mandag 24. august 2009

En legende fra svunne tider..

av Adolf Vind Bircheland
Jeg ryddet i noen av mine gjemmer, og fant dette fotografi av en legende som var et fast innslag i bybildet i forrige århundre.
Jeg ruslet en tur langs "Minnenes boulevard", og det hele blev nokså overveldende. Jeg vil aldri glemme de fantastiske spaserturene vi hadde sammen til "Hynseriet" på toppen av Koldalsbakken. Hynseriet er forlengst historie, men la meg likevel minnes høyt.
Turen gikk fra byen og opp i mot Kringsjå der den så legendariske Kurt med hebde holdt til. Kurt med den så legendariske hebdavogne solgte hebd til egersundere som gjødslet haven med denne så kruttsterke blanding. Vel. Turen gikk videre forbi de Wettelands barnebolig og opp den siste grusbakken til Hynseriet. For en formidabel utsikt fra der. Inne i Hynseriet var det et leven av dimensjoner. Jeg er sikker på at det må ha vært en million høner der. De solgte noen herlige egg der, og alt bakverk blev ekstra godt dersom egg fra "Koldal" benyttedes i ingredienserne.
Dette skjedde på en tid da minibank var et fremmedord, verdensveven kun fremtidsspinn, riksvei 44 gikk gjennom Nyeveien over den nye Hestvad bro som skulle være porten til tunnell gjennom Årstadfjedle. Tunnellen var jo på den tid noe nært forestående. Det nydelige arkitektoniske Tonehuset var det heller ingen som hadde tenkt å rive, og "Sjøfareren" lå til kais i Egersund. Bunkersene i Varberg var heller ikke murt igjen, og byens mest spennende butikk het "Trygve".

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Adolf Vind Birchelands verden..

Adolf Vind Birchelands verden..
den som kun tar spøg for spøg, og alvor kun alvorlig, har faktisk fattet begge deler lige dårlig..