mandag 24. august 2009

Tørrskodd over vågen ?


av Adolf Vind Bircheland
Fra min oppryddning i gamle gjemmer er jeg nu kommet lige til esken med gamle fotografier af svunne tider.
Det er jo i årevis talt om at før i tiden kunde man krysse det indre havnebasseng tørrskodd. Dagens unge vil vel neppe tro på noe slikt all den tid de luxuriøse båter nu til dags ligger i en gjestehavn.
Bare for å si at sånn var det engang, legges dette bilde ut som bevis. Og jeg kan love at det lå båter til langt utpå Varbergveien, ja nesten til Bruvik. Det skal være artig å se om noen tør tippe årstallet bildet er tatt. Adolf vet svaret, og jeg tillader meg vellvilligst at besvare henvendelser.

1 kommentar:

  1. I min barndomsby, var jeg ofte så kry
    i byen som eg likte så godt
    Blant dei fira fjell då det lei mot kveld
    søkte bådan frå havet inn.
    Med sild og makrell blei det jobb aligavell,
    på bådan gjekk dei tørrskodd øve Våjen.
    Det blei løye og lått, og hus har dei fått
    I byen dei likte så godt.


    Tipper bildet er tatt på slutten av 50-tallet, cirka.

    SvarSlett

Adolf Vind Birchelands verden..

Adolf Vind Birchelands verden..
den som kun tar spøg for spøg, og alvor kun alvorlig, har faktisk fattet begge deler lige dårlig..