onsdag 19. august 2009

På verdens "epleslangdag"..

av Adolf Vind Bircheland

I "Minnenes verden" er tiden visket ut. Jeg beveger meg fritt rundt blant tusen gode minner, om ikke fler. "Jeg plantet et tre" sa en mann jeg kjente engang. Han la virkelig mye i denne symbolske handling. Jeg besøkte denne herren som nå tilhører i "Minnenes verden", han har forlengst passert sløret og gått over til den andre siden av livet.

Jeg vil minnes byens mange frukttrær og frukttrehaver som nu ikke er lenger. I sin tid var det meget avholdt å eie sitt eget plomme- eller epletre. Pæretre var også bra, men det var betydelig vanskeligere å dyrke frem pærer av god størrelse og kvalitet. Jeg må bare innrømme det med en gang. Jeg, Adolf Vind Bircheland, har vært en tyv. Jeg har stjålet frukt, og populært ble dette kalt "epleslang". Dagens unge vet vel neppe hva epleslang er for noe. Jeg spurte forleden en som befant seg midt i de beste av ungdommens år om han skulle på "epleslang". Han hadde aldri hørt om den filmen.

For mange år siden gikk en eldre herre tur hver dag fra huset sitt i Kjærlighetsstien til det nye boligfeltet som av ungene som vokste opp der ble døpt til "Golan". Om høsten hadde han alltid med seg epler fra egen hage som han villig delte med seg til ungene på Golan. "Eplemannen" ble han omtalt som, og han minnes med varme for den glede og trygghet han førte med seg.

Frukttrehagen som befant seg i enden av Rundevollsveien, helt ytterst mot Hoveræget, er for lengst historie. Der var mye god frukt, og Adolf forspiste seg så kraftig på epler og plommer i denne "edens have" at han såvidt rakk innomhus i et nødvendig ærend. Adolf har vel neppe opplevd hverken før eller siden at ærendet har vært mer nødvendig enn akkurat da.

Jeg kan se det på min mentale skjerm uten engang å måtte blunke. Det blåplommetreet bar slike gode og velsmakende frukter at folk kom helt ifra Lagård for å gå på "slang". Treet er forlengst hugget ned for å gi plass til hus og leiligheter med sentrumsutsikt. Men i "Minnenes verden" bærer treet fremdeles byens bedste blåplommer. Jeg må vel avsløre at i mine innerste gjemmer i mitt vinlager ligger en juvel lagret. Det er en flaske plommevin brygget på plommer fra dette tre.

La oppfordringen til alle derfor bli "bli med på epleslang"!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Adolf Vind Birchelands verden..

Adolf Vind Birchelands verden..
den som kun tar spøg for spøg, og alvor kun alvorlig, har faktisk fattet begge deler lige dårlig..